torsdag, maj 19, 2005

Takemusu Aiki Nr. 4

Takemusu Aiki. 4

Forelæsning af M. Ueshiba.

4.1.

I denne serie af forelæsninger synes Ueshieba at gøre Misugi (lutring) til et essens punkt..

Han gør nu opmærksom på at forudsætningen for at kunne ændre noget i det sociale er at man ændre noget i sjælspersonligheden.

For mig at se er det som hans åndelige stræben ligger i en kombination af Shintoismens kærlighed til hele universet, naturen og folkeånden, samt den Buddhistiske lære om frigørelse fra livets hjul – smerten i – gennem forvandlingen af karma. Dette er læren om kærlighed til alt levende. I sig at optage alle levende væsners negative karma og forvandle den til velsignelse af alt levende – dette er boddhicita – og Bodjutsu.

Hvor disse to åndelige impulser mødes opstår hans forståelse af Budo – eller Aiki-budo som senere bliver til Aiki-do.

I dette tredje felt ser jeg at handlingens vej – hans karma yoga - forvandle sig til det der ligger i kristenheden som sociale stræben. Viljen til det gode – ikke kun for mig selv, naturen eller kosmos, men for det individuelle menneske.

With old-style martial arts it took many years of hard training to realize the true self. However, I have established a Way that can be understood immediately and this is the difference between aikido and old-style martial arts.

Igen hentyde han til forskellen mellem den nye og den gamle handlingens vej. Den vej han henviser til er netop også det der adskille de gamle åndelige indvielses mysterier fra det nye – nemlig at mennesket gennem tro og bøn og ikke kun gennem handlinger gennem et eller flere liv – kan nå frem til en realisation af dets sande Jeg.

Den rette forståelse af krigerens vej, finder vi i den Ur-indiske opdeling af samfundet i tre kaster.

1)Braminerne, yogierne, præsterne, lægerne, kunstnernes eller alt hvad der vedrører kulturelle og åndelige aktiviteter.
2) Krigerkasten, administratorer, politikere, politi, militær og alt hvad der vedrører de funktionelle og praktiske indretninger af i en human civilisation og kultur.
3) Producenter, erhvervslivet, kapital forvaltning.

Denne socialetregrening, dukkende atter op i Europa i vor tidsalder, under parolen FRIHED, LIGHED og BRODERSKAB. Frihed i åndslivet, Lighed i retslivet og Solidaritet i det social-økonomiske liv.

Når Ueshiba derfor taler om Aikido som en vej til fuldstændiggørelse af mennesket, naturen og universet, så ligger sådanne opfattelser helt i forlængelse af det der fremstille i aftenlandet, som åndsvidenskab og initiationsvidenskab. De tre områder er her blevet kaldt for Pan-sofia , Teo-sofia og Antropo-sofia, hvor begrebet SOPHIA orienterer sig i retning af morgenlandets AIKI.

Ueshieba taler om de Tre Verdener – Den Guddommelige, åndelige og fremtrædelsernes verden.

Ueshiba bruger nu et andet navn om sig selv Tsunemori. Det indicerer at har er bevidst om at hvad han siger og gør udspringer ikke fra hans eget lille ego, men af hans Åndsselv.

I de vestlige esoteriske skoler, udtrykkes dette forhold på følgende måde: ”Og der gives dem en hvid sten, på hvilket der står skrevet et nyt navn, som kun den kender som får stenen” – Denne sten er også kaldt Den filosofiske sten – eller De vises sten.

I buddhismen refererer den til Boddhi cita stadiet – altså evnen til at forvandle dødsånden til livsånd, dårlig karma til god karma, løgn til sandhed, mørke til lys, mv.

Man ser her klart den etiske fordring og forventning til den der stiller sig ind på hans vej Aiki-do – nemlig ”absorberingens vej” eller Yurusu Budo, som Nishio, Shihan kaldte sin aikido.

I do not need a dojo. Neither do I need honor, position or wealth. I can explain the teachings even from under a tree or while on a stone. Wherever I am, I will stand on Ame No Ukihashi (Floating Bridge of Heaven, see AJ116) above the Earth, and be happy to explain the teachings whenever I am asked. Please question me.

2.

Vi lades ikke I tvivl om at Ueshiba så sig selv som et helt frit åndsmenneske – der står på Ame No Ukihashi. Den ”flydende bro” eller Bifrost – Regnbue broen, som de gamle Nordboer talte om.

Det var på denne bro at grundlæggeren, fandt sin budo – og ikke som en efterligning af nogen eksisterende Ryu eller Budo – hans Aiki-do er resultatet af Inspiration eller Satori.

I dag har det meste aikido der praktiseres glemt alt dette – og er kun fokuseret på en række af simple teknikker. En slags arkæologisk efterforskning eller balsameret sytem, hvor man vogter over Aiki Helligdommen, som de der vogter den Hellige Gral - uden at have opdaget at stenen er væltet til siden fra graven og at det forlænges har været både Påske og Pinse. For som Grundlæggeren selv siger det Aikido er en åndelig videnskab en Åndsvidenskab.

I sin lutrings proces i forhold til andre menensker går han lige så lang som Kristus, når han siger: ”hvem er mine brødre og søstre andet end dem i ånden, forlad din far og mor, brødre og søstre og følg mig”

Vi lades heller ikke i tvivl om at han ikke så Aiki Helligdommen som noget der var fysisk afgrænset til Japan, på samme måde som Kristus ikke gjorde Jerusalem eller Oliebjerget til et Mekka for de troende, selv om hans kærlighed til den japanske folkeånd til tider fik ham til at sige ting, som let kan drejes i retning af nationalisme og fascisme.

3

Atter gøres der opmærksom på at den materialistiske tænkning og naturvidenskaberne har nået deres højdepunkt og må erstattes af en åndsvidenskab. At kroppens eneste formål er at være et redskab for åndelige kræfter. På den anden side ser Ueshiba også at bøn, håb og tro på Gud ikke er nok. Vejen til helvede er brolagt med gode intentionr. I hans kampkusnt ligger kimen til rationel konflitløsning og viljen til det gode i det sociale. Ideen må omsættes til social virkelighed og ikke kun leve i en abstrakt eller mystisk forstillingsverden.

Igen vender Ueshiba tilbage til kraftordene, manthra og kiai. Hos Pythagoras tales der om Sphærenes Mysik eller Toner. I åndsvidenskaben tales der Den kemiske klangæther. Det re hvad der hentydes til når Ueshiba taler om de seks kotodama TA-KA-A-MA-HA-RA og som er centrifugale og centripitale bevægelse i tid og rum, således som vi ser det i univerests galaxer.

En fordybelse i disse spørgsmål er beskrevet i R. Steiners bog ”Videnskaben om det skjulte”, som for en vesterlænding er mere forståeligt en de orientalske begreber som Ueshieba benytter sig af. Det han ønsker at sige er imidlertid det, at gennem Aikido bringer mennesket sig i samklang med ordet AEIOU og AUM. Det samme er beskrevet også på en mere udførlig og forståelig måde for en vesterlænding i den bevægelses kunst som R. Stener kaldte Eurytmi eller ”Harmoniske bevægelser”. Hre er hver eneste bevægelse en afspejling af hele alfabetet, planeterne og stjernebillederne. Altså en bevægelses form som udtryller enhed mellem krop og sind, mellem mikro - og makrokosmos.

Eurytmiuddanelse iÅrhus hovedside

4.

Ueshieba beskriver nu Guddommen som en trefoldig identitet – også her falderr hans kosmologi sammen med den kristne treenighed og den hinduistiske, Brahman, Vishnu og Krishna trigon.

Normalt synes mennesker at det er for blufærdigt at tale om personlige åndelige oplevelser. Man holder det for sig selv eller man omtaler det kun i tredje person eller som hypotetiske iog teoretiske muligheder. Men som han selv siger, tidevandet er over os – og sådanne oplevelser vil i fremtiden blive mere almindelige at tale om. Det vil blive almindeligt blandt mennesker der følger en indre skolingsvej at tale om egne indre oplevelser. Gennem hvad jeg selv har skrevet og sagt, har jeg oplevet hvorledes mange materialistisk tænkende mennesker opfatter mig som selvforherligende, opblæst og lidende af storhedsvanvid. Men hvad kan mans stille op mod menneskelig selvundertrykkelse og selvfornægtelse? Men bedre at tænde et lille lys i mørket, end at bekæmpe mørket. Ja, selv i aikido kredse oplever man at blive lattrelig gjort når man tillader sig at tage begrebet Ki alvorligt. Hvordan kan nogen misforstå eller overhører nedenstående ord?

Talking about the body is like talking about the tide. When waves come pounding against the shore, the spray from waves become yang (positive) and produce sounds. When we breathe in, it is not just that the tide is ebbing but we assimilate everything into ourselves. Then we emit the ki of the One Original God. If we do the same thing while acting in society we assimilate the whole society into our universe within and, at the same time, purify society with Divine ki.

The opponent in the spiritual body comes to thrust at me. I ride on the light waves that come to thrust and catch the light. In other words, I assimilate myself into the light that is attacking me. In this way, I build a light bridge between myself and the attacking light; then I advance on the bridge in toward the light. I have repeatedly had such experiences. Thus, we really must learn about these four jewels—the ki of the Sun and the Moon, the Breath of Heaven, the Breath of Earth, and the Tide.




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?