onsdag, april 13, 2005

Takemusu Aiki. Nr. 2

Takemusu Aiki – forelæsning af Morihei Ueshiba, grundlæggeren af Aikido.
Forelæsning nr. 2

En transkription af Hideo Takahashi fra Byakko Shinkokai 1976. (Publiseret: iTakemusu Aiki)


Afsnit nr. 1.

Aikido er vejen om det principielle i univerests evige, uforanderlighed.

Aikido er vejen om det principielle i univerests evige, uforanderlighed. Den store tomhed blev skabt før stemmen i den universelle ”SU” blev født, den ene oprindelige kilde (Ichingen), vor fædrene Gud. Siden da er livet historien Guds handling, siden vort lands ældgamle skæbne, og udøvelsen af aikido tager sin begyndelse i denne historie. Min aikido er en asketisk øvelses praksis ledet af det guddommelige forsyn, som udtrykker betydningen af det guddommelige sværd (matsurugi) og er en manifestation af selve sværdet. Jeg betragter den som den ægte kampkunst (bujutsu). Univerests virke kaldes ”kakemusu aiki” og er født ud af én oprindelig kilde, og forener vand og ild, det vil sige himmelens ånde og jordens ånde, for at skabe eet forenet åndedrag.

Jeg ønsker at forklare hvad det betyder. Når sjælen og kroppen som er givet mig, indvirker på hinanden, som en uadskillelig enhed, gennem arbejdet fra ”SU” og ”U”, da frembringer jeg tonerne ”A O U E I” fra dybet i mit mellemgulv og lader dem strømme gennem min fysiske mund. Denne form er nøjagtig den samme som vandet og ildens bevægelser, dvs. – samvirket mellem to guddomme, Takami Musubi og Kami Musubi, som når de danser nedstiger spiral til højre og opstiger spinal til venstre.

Hvis vi polerer og fuldstændiggør kotodama, den ånd som er enhver af os har fået og som er vor sande natur, da vil alle forklaringer vedrørende enhver sammensætning af tingene og visdommen til at forstå denne verdens sande store skabelse, blive givet os. Desforuden vil vi også blive givet ære at bruge ”Michihirus Kugler” (Michihirus no Tama) ifølge de gamle japanske krøniker (kojiki). Og vor nation rådfører sig med Gud, der har den guddommelige stav (Ame Tsukuri no Kannagi) som består af ild, vand og jord som i overflod ofrer Oki in Chikura, som akseapterer vore synder og hengivenhed til Gud.

Michihirus Kugler er givet enhver af os, for at fuldbyrde vor livs mission og arbejde. Vi menneskelige væsner, forsætter også med at bevarer vort liv takket være Michihirus Kugler.

Aikido er en sand kampkunst og er manifesteret i enhver kampkunst, som verden hidtil har set og i universets virke, det er tråden i den oprindelige kilde til aikido. Den er omhyggelig rodfæstet og særlig udtrykt gennem disse to guddomme, Izanagi no Mikoto og Izanami no Mikoto, da de skabte øerne og guddommene, som et samvirke mellem ild og vand. Med andre ord, samvirket mellem ild og vand er resultatet af Ame no Minaka Nushi og er manifestationen af den guddommelige vilje. Derfor fødtes de to oprindelige kilder i den ene oprindelige kilde. Hver kildes virke er et udtryk for den guddommelige vilje og en manifestation af det komplicerede og ophøjede samvirke mellem himmel og jord, det vil sige, Universets Liv, Himmelen og Jorden Åndedrag. Uanset hvilket lege det har eller hvor lille det er , der findes intet som ikke er en manifestation af den guddommelige vilje. Alt er Universets Liv.

Derfor lovsang jeg aikido i dens moderne og fuldstændiggjorte form:

Denne skønne fremtrædelses form
Af himmelen og jorden
Alt er én familie
Skabt af Herren.

Uden undtagelse er velsignelserne fra dette store univers manifesteret i alle guddomme og buddaer, hele naturen, dyr, fugle, fisk og selv insekter. Aikido vil sige at modtage alle velsignelser i os selv og udfører vore pligter som menneskelige væsner. Jeg tror at alle religioner skulle lægge vægt på at være en ubuya (et sted hvor børn fødes). Du må optage alle disse velsignelser gennem himmelen og jordens åndedrag, selv når du kun udfører en bevægelse med sværdet. Når du således udfører din pligt som et menneskeligt væsen, former du en cirkel som du udånder gennem bøn og en firkant når du ånder ind.. Så lader du universets enestående ånd bevæge sig rundt inde i hele din krop og renser de seks sanser og tillader dem at komme til syne.
Den cirkulære form for udånding har vandets form og firkanten er ildens form. Cirkelen er himmelen himmelens åndedrag og firkanten jordens. Således frembringer vi teknikker som forbinder himmelens åndedrag med jordens gennem himmelens Ki. Det er hvad der må gøres og desforuden vil alle guddomme beskytte dig på vejen. Vi må blive klar over denne ene vej, som er vist os af Goi sensei. Dette er min pligt. Jeg må fuldfører min mission uden at glemme de fordele som er mig givet af de guddommelige.

Når vi beder, må vi forbinde dyderne i vor tro med himmelen og jordens åndedrag, således at vi kan forene og harmoniserer denne verden under alle guddomme og buddaers beskyttelse. Bøn er som lys og også varme. Din bøn må følge himmelen og jordens virke medens den forbinder sig med alle guddomme og buddher. Vi kan afklare dette hvis vi henviser til virksomheden i Aikis stemmer ”SU” og ”U”. Jorden kan ikke fungerer uden samvirke med himmelens åndedrag og gennem samvirket mellem himmelens åndedrag og jordens opstår alt. Vi fylder os med den guddommelige ånd og giver rent videnskabelig liv til kampkunsten gennem kotodamas åndedrag (ånd).

Himmelens åndedrag er solen og månens åndedrag og kampkunstens teknikker opstår når himmelens åndedrag og jordens forenes. Jordens åndedrag er tidevandet. Tidevandet er samvirket mellem hjemmelens og jordens åndedrag. Jorden ånder i henhold til himmelens åndedrag.

Menneskets fødsel følger også det samme princip. Mennesket fødes også på det rette tidspunkt mellem høj og lavvande. Det er imidlertid bedre at jeg ikke taler om menneskets legeme, fordi jeg i et nu kan absorberer at med mit sværd.

Ved en tidligere lejlighed er det sagt, ”Gennem enhed med Gud frembringer vi treknikker som til stadighed ændre fremtrædelses form”. Det betyder at vi videnskabeligt kan manifesterer tomrummets Ki og tomhedens Ki i teknikkerne, medens vi forbinder og indfører disse energier i den menneskelige natur og teknikker. Derfor må vi frembringe teknikker som respekterer Futomani i Kojiki dvs. teknikkerne givet af de gamle guddomme Amaterasu Oomikami og Jimmu Tenno. Beretningen om Futomanis Kokiki drejer sig om gudernes linie og opbygningen af den universelle nation. Det er vort lands grundlov.

Som menneske må man gå ind i den asketiske øvelsespraksis som vi uophørlig pålægger os selv for at nå vor mission. Med andre ord, hvis vi virkelig studerer vor ledende guddom og også vor egen krop og sind, vil vi begynde at forstå det arbejde vi må udfører i hverdagen. Hvad angår bønnen, så respekterer jeg selv, den vej som Goi sensei viser os. Selv om jeg ikke til stadighed forbliver i denne tilstand, når jeg hver morgen og aften beder og takker de guddommelige ånder i himmelen og på jorden for deres store autoritet. Jeg bliver så klar og rolig i hele min krop som var jeg et spejl og jeg kan ikke udtrykke en sådan renhed i ord. Alt genspejles i mig og jeg begynder at forstå alt bare ved at være. Alle tilknytninger forsvinder og jeg forbliver i vore forfædres oprindelige åndedrag og udstråler lys til alt i universet.

Jeg oplever det som den højeste glæde af forblive i en sådan tilstand og ved bliver at lovprise alle universets dyder.

Bemærkninger:

De mange indforståede japanske begreber er et studie i sig selv. En dybere forståelse af disse begreber er ikke en forudsætning for at kunne forstå meddelelserne som her fremsættes.

Det er interessant at bemærke at ordet ”AOUEI” optræder i en japansk sammen hæng. Dette ord mantra eller Kiai finder vi også i occidentens esoteriske traditioner. Den antroposofisk orienterede bevægelseskunst ”Eurytmi”, som betyder harmoniske bevægelser er bogstaverne arrangeres på en anden måde ”AEIOU” og følger hermed det latinske alfabets række følge. I eurytmien relaterer disse bogstaver til forskellige fysiske former eller bevægelser, som alle udtrykker en åndelig moralsk kraft. A=undren, E=selv beskyttelse, I=jeg er, O=omsorg for alt levende, U=det uendelige.
Ud fra dette Mantra kan der alle Kiai eller kraft ord kombineres.

Den opmærksomme læser vil ikke være i tvivl om at begrebet Ki er en essentiel del af grundlæggerens filosofi og begrebets slægtskab med occidentens Verdens Æteren og Livs og lys æteren, samt den kemiske klang æter og varme æteren er ligeledes indlysende i hans brug af begreberne ild, jord, vand og luft.

Der henvises to flere teknikker i brugen af Ki – nemlig de to kugler . eller imagenationer for de universelle strømninger i Ki.
Sværdet og staven er i occidenten også udtryk for tankens evne til at skelne løgn fra sandhed og staven er viljens redskab til at lede Ki.
Boken og jo er derfor to essentielle værktøjer i arbejdet med at udvikle Ki i vort individuelle liv.
Det burde næsten være overflødig at nævne at bønnen og meditation er en af de højeste metoder som grundlæggeren henviser til for at skabe harmoni og blive eet med de kosmiske tidevand, flod og ebbe – enheden mellem himmelen og jordens åndedrag.
Dette åndedrag er i occidentens esoteriske lære rettet mod erkendelse gennem en meditativ medtænkning af hele sanseverdenen. Af iagttagelse og begrebsdannelse. Af en kombination af total perception og konception.

Sd.



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?