torsdag, april 14, 2005

Takemusu Aiki. Nr. 1

Takemusu Aiki – Forelæsning Morihei Ueshiba, Grundlægger af Aikido (1)
Af
Morihei Ueshiba
Aikido Journal #116 (1999)

1.1


På opfordring vil jeg i dag forsøge at beskrive hvad aikido er.
¤ Aikido er princippet om den evige forsættelse gennem alle tidsaldre af det samme system i Universet.
¤ Aikido en himmelsk sendt sandhed og det enestående arbejde af Takemusu Aiki.
¤ Aikido er vejen til enhed og harmoni med himmel, jord og menneskeheden.
¤ Aikido er desforuden, en vej til at tage vare på hele skabelsen.
¤ Aikido er den højeste virke af Kotodama og den universelle renselses store vej.

De der dybt tror op denne vej, må tjene som administratorer i grundlæggelsen af en universel nation.

Vi må fuldfører vor mission som menneskelige væsner og blive vejvisere for den store enhed og harmoni i den universelle familie. Derfor må vi forstå den universelle sandhed, tingenes sande tilstand og opnå enhed med Guds sind. Gennem Guds arbejde og manifestationer i dette store univers må vi lære og hjælpe i hans administration og tjene som et sværd (tsurugi)
I aikido er det helt uundgåelig at vi står på himmelens flydende bro (Ame no Ukihashi). Det er essentielt for os at vende tilbage til og forene os med Gud, som er den åndelige kilde, forældrenes ophav.
Vi må stå på den flydende bro, selv om vi ikke kan finde noget andet. Foran Gud må vi opgive vort ego, frigøre vort sind fra alle tanker og foretagender, for at kunne udfører guddommelige handlinger ved at berolige vort sind (kon) og vende tilbage til Gud.
Det primære guddommelige arbejde er at opnå enhed med Gud, skaberen, vende tilbage til og forene sig med Gud i harmoni. Vi kan virkelig gøre dette arbejde ved at udfører vor Gud givne mission og forene os med den Guddommelige Ånd, det vil sige, at blive eet med det Store Univers.
Derfor må vi bringe orden i vor krop og sind, men uafhængig af hinanden. Vi forbereder vor krop og sind for at gå ind i en verden af ki, ryu, ju og go.
Når vi på rette vis etablerer en forbindelse mellem ki, ryu, ju og go og helt bemestre dem, da kaldes det for shikishin, sindets evne til at se tingene som de er.
Aikido er altså det navn vi giver vor øvelses praksis for at opnå enhed mellem universets krop og sind og vejen til enhed med lysets harmoni.
Som menneskelige væsner må vi rense os selv fra al syn og urenhed og hver for sig fuldfører vor Gudgivne mission. Det er hvad aikido tilbyder og det er derfor at I ofrer ”Bønnen om Verdens Fred”, som Goi sensei taler for. Men hvis I kun beder med ord, virker det ikke. I må leve op til bønnen, ellers vil det nytte.


Link til Goi, sensis hjemmeside.

http://www.byakko.org/

1.2

Aikido er kampkunsten (bu) om sandhed; det er kærlighedens arbejde.

Det er vejen til at beskytte alt levende i verden, dvs. . Aikido er et kompas som giver liv til alt.

Det er , manifestation af takemusu, ud fra hvilke alle kampkunst teknikker, som endnu er skabt, opstår.

Kampkunstens er derfor opstået som en lov der beskytter alt der vokser i denne verden, i henhold til livets og vækstens love i denne verden.

Det vil tage for lang tid at gå i detaljer, så jeg vil kort sige.

Ubuya (det sted hvor barnet fødes) er en kultivering og fuldstændiggørelse af folkeånden (Yamatodamashii- i dette tilfælde den Japanske Ånd). Den beskytter ganske enkelt alle principielle sandheder vedrørende naturen.

Aikido knytter sig derfor til Masakatsu-Agatsu-Katsuhayabi og er det vidunderlige arbejde af kotodama, som klargør den sande betydning af enheden mellem religion og stat, dvs. den lykkeligste for af det Store Demokrati og Store Frihed.

Aikido afslører vejen til misogi (lutring) og leder mennesker til Bøn for verdens freden og tjener som et harmonisk kompas til fuldstændig enhed med den lutrede ki i naturen.

Vi burde nu ikke svigte virkeliggørelsen af det guddommelige arbejde som er givet os og burde udfører vor del, som guddoms væsner af nåde og lys. Vi må tjene for at oprette et universelt samfund og for at fuldstændiggøre menneskeheden. Omfavne de tre verdner - fremtrædelsernes verden - den underbevidste verden og den guddommelige verden – vi må hengive vort liv til for at forene os i harmoni og gøre fremskridt i at udfører arbejdet. Det er måden hvorpå man fuldstændiggør os selv og er udøvelsen af aikido.

Jeg vil gerne sige det til Jer, som medlemmer af en universel familie.

SU-U-A – (Ueshiba udstråler kotodama). Fra disse opstod AOUEI. AOUEI er en manifestation af d 8 store kræfter (hachiriki). Univerest blev skabt gennem kotodamas arbejde.
Universet er en manifestation af den guddommelige vilje fra de seks ånder: TA-KA-A-MA-HA-RA, A-O-U-E-I, den levende manifestation og de tre elementer og otte kræfter (sangen hachiriki) og de 75 kotodama.

Sangen (i direkte betydning – ”de tre oprindelige”) refererer til ki, ryu og go.De er også 1) iku musubi & taru musubi – og 2) tamatsume musubi. Det er takemusu i aikido. Takemusu betyder at øve sig i at kultiverer avnen til at bruge tyngde kræften.


1.3

Da Ueshieba bevæger sig dybt ind i begreber som der et religionsstudie i sig selv vil jeg herfra blot give mine egne udpluk af artiklerne - hvorved jege heller ikke kommer i konflikt med ophavstettighederne.

I Ueshibas foreslæsninger om Takemusu Aikido holdt i Aikido Hombu Dojo Januar 15, 1959
Siger han følgende:

”Aikido blev født for at lutre. Det er bevægelser med det Guddommelige Sværd – Kusannagi no Shiken”.

Sværdet stammer fra en japansk legende: Susanoo no Mikoto blev bortvist fra himmelen på grund af dårlig opførsel til et sted som hed Izumo, hvor han af et gammelt ægtpar fik at vide at der levede en slange med otte hoveder og som havde æt deres otte døtre. Han gjorde slangen beruset med sake og da alle otte hoveder var faldet i søvn, skar han slangen med sit sværd. Men da han skar den midterste del af slangens hale, knækkede hans sværd. Han syntes det var mærkeligt, så derfor åbnede han halen med spidsen af sit sværd. Da fandt han et vidunderligt stort sværd. Han forstod at sværdet vat noger særligt og han tilbød det til hans ældste søster Amaterasu Oomikami. Dette er Kusanagi no ken.

I den Japanske buddhisme er Monju den bodhisatva som i sin højre hånd holdet det tveæggede sværd Ku-Ki, som leder Ai-Ki mellem Himmel og jord. Det tjener til at skærer gennem alle vildfarelser og selvbedrag. Kilden til denne egenskab stammer fra lotusblomstens visdomsbog som han holder i sin venstre hånd.
Han sidder på Shishi, protektor of Dojo-templet.
Monu er ofte vist som en ung mand, for at vise at visdom nødvendigvis ikke har noget med alderdommens erfaringer at gøre. Monju betragtes som en af de første boddhisatvaer.

+) Boatsu (japansk) eller boddhisatva (sanskrit) er et menneske som hvis sind er lutret så meget at han har giver afkald på egen videre udvikling for at tjene alle levende væsner. Som åndelig vejleder er hans rolle en mester tjener.
Jeg bruger naturligvis disse begrebet i en transkulturel betydning uafafhængig af enhver konfession.

Aikido virker gennem Ame no Murakumo Kuki Samuhara Ryuou.

Dette navn henviser til en guddom som er istand til lutre enhver karma.

BOATSU - Boddhisatva

Det morgenlandets begrebet karma er identisk med aftenlandets synds begreb, hvad en der er tale om den kollektive arvesynd eller den individuelle skyld. I den kristne lære er korset symbol på karma:

Menneskehedens kollektive karma blev fjernet gennem Golgatamysteriet, men den individuelle karma, må forløses af det enkelte menneske selv.

Buddha viste mennesket forløsningen fra karmas hjul gennem bevidstheden om lidelsens oprindelse og den ottefoldige vej til frigørelse og oplysning. Kristus viste menneskeheden vejen til forløsning af den kollektive karma.

”Aikido er en religion, uden at være nogen religion” – siger Ueshieba.

Som sådan kan vi sige at Guatama Buddha var det første menneske som gav et rationelt og psykologisk svar på årsagen til menneskets lidelser.

På denne baggrund kan vi sige at Jesus Kristus var det første menneske, som gave en åndsvidenskabelige forklaring på en metode til forløse og forvandle menneskeheden og jordens selvdestruktive elementer.

Derfor er aikido en Vej til lutring af krop og sind.

Det tveæggede sværd (Ku-Ki) sætter Ai-Ki i virksomhed mellem himmel og jord og vejen er Samuhara Ryuou eller ”Drage kongernes undervisning”.




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?