onsdag, april 13, 2005

Irimi

Begrebet irimi er en meget central del af aikido. Gennem mange år har jeg i mangel af bedre brugt ordene, at gå ind i konflikten for at beskrive hvad irimi handler om.
Irimi er altså for mig ikke nogen teknik men en attitude som ledsages af en bevægelse.
Nogle har beskrevet irmi som træd ud af linien og gå ind, men begge beskrivelser mangler noget. Bevægelsen udføres ved at man træder til side og derefter sætter ind med et contra angreb.
På japansk har jeg forstået at go no sen kan forstået som være i modsætning til andres initiativer.
I go no sen tager man initiativet fra andre og kontrollerer dem.
I hverdagen opfører vi os ofte sådan rent verbalt: Du skal ikke tale sådan til mig! eller Du er helt forkert på den! – Der er her lagt op til konfrontation og diskussion og ikke samtale eller dialog – det er også blevet kaldt for ulvesprog.
Go no sen er her at kontrollerer og dominerer andre – at skærer Ki.

I den gamle Daito-ryu ser vi denne praksis. Når fjenden skærer, så skærer jeg også. Ikke langs den samme vej – men PÅ DEN SAMME VEJ. De to objekter kan ikke være på samme sted samtidig, så én må vige pladsen. Fjenden slås ikke ud. Han tillades blot ikke at optage dette rum lige nu. I denne situation kan der opstå fysisk kontakt med modstanderen, men nødvendigvis ikke.

Det er i dette øjeblik af kontrol, at jeg giver afkald på kontrollen, for at genfinde en ny form for kontrol. Det er dette øjeblik at jeg blander min individuelle ki, med modstanderes ki. At jeg bliver eet med min modstander at han bliver til min partner.

Irimi i aikido virker på samme måde. Som sådan er irimi at sammenligne med den ægte atemi. Mange tror at atemi betyder at slå – men som i irimi betyder det blot at bruge lemmerne til at udfylde det rum hvor modstanderen gerne ville være. Ved hjælp at atemi skaber jeg en bevægelse som i et nu sænker modstanderes hastighed og lyst til at angribe, erobrer mit sted. Derved gør jeg modstanderen svagere i et lille tidsrum.
Gennem bevægelsen irimi eller atemi, forsøger jeg at gøre min modstander til min partner. Jeg søger at give ham et pusterum til i et nu at genoverveje sin situation.
Den fysiske bevægelse med kroppen eller lemmerne er handler altså ikke om at skab en en fysisk teknik men at lede modsanderes sind, –det er hvad vi kalder at lede din partners Ki.
Jeg kan træde et lille skidt ud af linien, som Nishio, sensei foreslog eller jeg kan med hånden lede modstanderes intentioner ud af linien, over ham eller bort fra ham.

Det er her at aikido adskiller sig fra megen kampsport, hvor kampen forsættes i linien – så bevæger aikido sig ud og ind og på tværs af linien.
Aikido kan ikke forstået hvis man kun søger VIRKNINGEN, vi må forstå ESSENSEN.
Det er vigtig for mig at understrege at irimi ikke er nogen teknik og det samme glæder tenkan.
Man kan kun rigtig forstå dette når man mediterer over Tohei, senseis ord: Sindet leder kroppen. Ånden bevæger sig aldrig. Sindet standser der hvor kroppen er.






<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?